Torsdagstankar om mäns våld mot kvinnor

Hemma på lunch, köttbullar och makaroner fick vara det som fick mätta magen fram till middagen som jag också håller på att förbereda. Fiskgratäng blir det då. Hur som...
 
Rakt ut så började jag tänka på mäns våld mot kvinnor, hur utspritt det är och hur många i min närhet som varit med om män som inte är snälla. Det började med att jag tänkte på en person som förde in mig på en annan person och så vidare. Alla dessa kvinnor är otroligt starka och underbara individer som av någon anledning hamnat med en eller flera skitstövlar, gång på gång. För det är inte OK! Inte någonstans och man kan inte heller skylla på något. Att bruka våld är fel. Oavsett fysiskt eller psykiskt. Jag är en av dessa kvinnor som blivit utsatt för våld en gång i tiden. Jag vet att jag definitivt inte är ensam. Jag vet flera som fortfarande utsätts för våld i min närhet och jag vill göra allt jag kan för att hjälpa dessa underbara kvinnor. Jag finns där för er och det vet ni. 
 
Jag funderade också på vad det är som gör att man stannar kvar och att man fastnar i ett våldsamt förhållande, det finns nog tusen och en anledning och jag förstår de kvinnor som faktiskt gör det. En del som inte vet något om det säger bara, lämna... Det är inte alltid så enkelt det heller. Även fast jag själv säger till alla som lever i ett förhållande där någon slags våld ingår som en del av förhållandet att du måste lämna så vet jag hur svårt det kan vara. 
 
Jag tror att många tänker att dessa kvinnor är svaga individer. Jag tror också att det är fel. Jag tror dem besitter så mycket styrka så det inte går att jämföra med något annat. 
 
Tillsammans kan vi alla hjälpas åt för våld är inte OK! 
 
 

Kommentera inlägget här :